מוכנות לכיתה א – האם יש לכך משמעות אמיתית?

תוכן עניינים

בשנים האחרונות, ההורים מוצאים את עצמם מוקפים בהצעות ורעיונות לשלוח את ילדיהם הקטנים לקורסים ושיעורים שיכינו אותם לקראת כניסתם לבית הספר. הורים לילדים בגן, מקבלים הרבה מאוד עצות מגורמים שונים, להכניס את הילדים שלהם למערכות שונות במטרה לספק להם כלים אשר יעזרו להם בלימודים.

הורים רבים מתלבטים בשאלה האם זה רלוונטי והאם יש לכך משמעות אמיתית. הרי בעבר, כשהם היו ילדים, לא היו קורסים ושיעורים כאלה, הם עברו מהגן ישירות לבית ספר עם הידע שרכשו, בין אם זה בעזרת ההורים בבית ובין אם זה בעזרת הגננות בגנים השונים. מה שלא ידעו, רכשו במהלך שנותיהם בבית הספר. אף אחד לא הכין אותם קודם לכן.

היום, מוכנות לכיתה א' היא דבר מאוד נפוץ ומקובל. לא חייבים לעשות את זה דרך קורס או שיעורים בכיתה. אפשר לעשות את זה גם בדרכים הרבה יותר קלות ונעימות, כמו למשל דרך אתרים ומערכות וירטואליות. ניתן לשבת עם הילד ולעזור לו להתכונן, לעזור לו להבין מה הוא הולך ללמוד בכיתה א' ולייצר את הידע הבסיסי בשביל שהוא יגיע מוכן.

מוכנות לכיתה א' מתייחסת באופן טבעי לדברים שימושיים, דברים שקשורים לתחומי לימוד. זה יכול להיות קרוא וכתוב, אותיות, חשבון, ודברים אחרים שהוא יפגוש במהלך שנת הלימודים הראשונה. לא מדובר בדברים מורכבים, אך יחד עם זאת, אם הילד איננו מכיר אותם או איננו מבין ומסתדר איתם, אזי שהמפגש הראשוני בכיתה יכול להיות לא פשוט והתמודדות עלולה להיות קשה.

 

מדוע זה חשוב?

מוכנות לכיתה א' היא דבר חשוב במספר מובנים:

ראשית, כך הילד לא פוגש בפעם הראשונה את הדברים בכיתה. הוא פוגש אותם בסביבה הרבה יותר נוחה ונעימה, כשהוא בבית, עם ההורים שלו. אז יהיה לו הרבה יותר פשוט ונוח להתמודד איתם.

שנית, יש לו הרבה יותר זמן ואפשרויות לא רק לפגוש אותם, אלא גם להתמודד איתם. למשל, אם הוא לא יודע איך עושים חשבון פשוט, אז כשהוא יושב מול המערכת ומתרגל, יש לו הרבה יותר זמן לעשות את זה בצורה שקטה ונוחה.

שלישית, המוכנות בתחום הלימודים, יכולה לעזור גם בהיבטים אחרים, כולל בהיבטים חברתיים. מאחר וקיים קשר בין השניים. הרבה פעמים קשיים ותסכול בצד הלימודים, יכולים להוביל לקשיים ותסכול גם בצד החברתי.

 

איך עובדים עם הילד?

אחד הדברים שיכולים לעזור לילד לשבת מול המערכת ולעבוד איתה, היא שההורים ישתלבו בתהליך. הם יכולים לשבת איתו ולעבור איתו על הדברים השונים, והם יכולים להתחבר בשלב מאוחר יותר בשביל לבדוק מה בדיוק הילד עשה ואם ביצע את הדברים בצורה נכונה.

חשוב מאוד לשתף פעולה, לא להיות ביקורתי ושיפוטי, וצריך לזכור שהמטרה היא להכין את הילד, גם אם הוא לא מבין הכל, בסוף הוא יפגוש בבית הספר מורים שיעזרו לו בכך.