מבחן מחוננים – מה זה בכלל?

תוכן עניינים

כאשר מדברים על תלמידים שזקוקים להתייחסות מיוחדת וייחודית בבית הספר המחשבה האוטומטית מיד מקושרת עם כאלה שיש להם קשיים או לקויות למידה. בשנים האחרונות הופנמה ההבנה שגם אלה בצד השני של הסקאלה – אלה שמבינים מהר את החומר או שניחנים ביכולות גבוהות מאד צריכים גם הם התייחסות לימודית ייחודית.

 

מהם תלמידים מחוננים?

באופן טבעי תלמידים מחוננים מצטיירים כחכמים יותר, בעלי תפיסה מהירה או כאלה שלא צריכים הרבה שינון ותרגול של החומר הנלמד. מבחינת ההגדרות הלימודיות כיתת מחוננים תהיה מורכבת מתלמידים שיכולים לשלב בין זיכרון שכבר קיים אצלם לבין זיכרון חדש, הם מסוגלים לבצע לעצמם ביקורת עצמית על תהליכים שהם עוברים או מטלות שהם מבצעים, מהירות החשיבה שלהם גבוהה, מה שמוליד גם פתרון שאלות או בעיות מהיר יותר ועוד. במצב הרגיל שבו בכיתה הרגילה תלמידים אלה לא מממשים את הפוטנציאל שלהם – אין ספק שהכנה למבחן המחוננים יכולה להיות עבורם פתרון טוב.

 

מהו המבחן לאיתור מחוננים?

על מנת לאתר את התלמידים המחוננים מבוצע מבחן בשני שלבים דרך אתר האינטרנט של בית ספר הכפר הירוק אפשר להתוודע לדוגמאות למבחנים משנים קודמות וכך להכין את הילד לקראת המבחן. במבחן ייבחנו הילדים לא רק במענה על שאלות או בפתרון תרגילים אלא גם בעמידה בזמן קצוב וגם בסוגים אחרים של שאלות ותרגילים, כאלה שלא מופיעים בספרי הלימוד של תוכנית הלימודים הרגילה. לאחר שילד זה או אחר מאותר כמחונן תוצע לו מסגרת לימודית שמתאימה למאפייניו וצרכיו הלימודיים, בין אם יום או יומיים בשבוע במקביל ללימודיו בכיתה המוכרת ובין אם במעבר לבית ספר שיש בו כיתת מחוננים שאליה הוא יכול להתאים יותר.

 

מחוננים כבעלי צרכים מיוחדים

כאמור, כיום כבר ידוע שגם המצטיינים ואלה שמשיגים ציונים גבוהים בקלות יכולים להיחשב ככאלה שהם בעלי צרכים מיוחדים, שכן לא תמיד בכיתה רגילה ובבית ספר רגיל הם יכולים למצוא את עצמם ולהסתדר שם כמו שצריך בצורה טובה. יש גם בתי ספר כמו למשל בית הספר הכפר הירוק שבהגדרה הם בתי ספר שמיועדים לקלוט תלמידים מחוננים ומצטיינים ומספקים להם מסגרת לימודית שמתאימה להם ויש בה לימודים ברמה גבוהה יותר עבורם. כך הילדים יחוו חוויה לימודית שגם מתאימה לצרכים שלהם וגם מאתגר אותם ותיתן להם את המענה שהכי מתאים להם, מענה שבית הספר הרגיל והכיתה הרגילה לא יכולים לספק להם ובעצם לא מתאימים להם.